Ζώντας στον 21ο αιώνα, σ’ ένα ψηφιακό κόσμο, σημειώνεται όλο και πιο έντονα η ανάγκη για ορθή χρήση της Τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Κάποτε υπήρχε πρόσβαση μόνο σε σχολικά εγχειρίδια και έντυπα ενώ τα τελευταία χρόνια έχουμε πρόσβαση μέσω του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο. Εκπαιδευτικοί και μαθητές ερχόμαστε σε επαφή με ολοένα πιο περίπλοκο διαδικτυακό περιβάλλον στο οποίο υπάρχουν πληθώρα πράγματα να διαβάσουμε, να ακούσουμε, να διαχειριστούμε, κ.α. Γι’ αυτό κρίνεται επιτακτική ανάγκη να αντιμετωπίσουμε τον ψηφιακό αναλφαβητισμό. Επομένως, αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη μαθητές και εκπαιδευτικοί να γίνουν ψηφιακά εγγράμματοι πολίτες, δηλαδή να διαθέτουν βασικές δεξιότητες χρήσης ψηφιακών μέσων καθώς και να είναι σε θέση να τις χρησιμοποιούν σωστά για την επίτευξη ενός στόχου (European Commission, 2022).
Για να καλλιεργηθεί ο ψηφιακός γραμματισμός, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές μπορούν να εκπαιδευτούν μέσω διαφόρων πλατφορμών που είναι ανοιχτές (δωρεάν) προς το κοινό. Για τους εκπαιδευτικούς, το πιο γνωστό είναι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα DRC e-learning, όπου πιστοποιούνται σε βασικές ενότητες, όπως ασφάλειας, επίλυσης προβλημάτων, κ.α. καθώς και το DigComp που υλοποιήθηκε από την Ε.Ε για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων. Επίσης, χρήσιμο θα ήταν να εισαχθούν στα Πανεπιστήμια υποχρεωτικά μαθήματα για το σωστό χειρισμό της τεχνολογίας, προκειμένου εξ αρχής οι εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν την ορθή χρήση των ψηφιακών εργαλείων και τις δυνατότητές τους στο σχολικό πλαίσιο (European Commission, 2022).
Όσον αφορά τους μαθητές, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενθαρρύνουν τους μαθητές στα σχολεία να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες με δημιουργικούς και ελκυστικούς τρόπους. Μπορούν να βρίσκουν τα ενδιαφέροντά τους και να τα εντάσσουν σε εκπαιδευτικά παιχνίδια και γιατί όχι να μαθαίνουν να φτιάχνουν και οι ίδιοι – συνεργατική μάθηση προκειμένου να βλέπουν ότι η Τεχνολογία μπορεί να ενσωματώσει το εκπαιδευτικό παιχνίδι (European Commission, 2022). Επίσης, οι μαθητές για να ενισχύουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες μπορούν να μπαίνουν στη σελίδα https://digital-citizenship.org/app/, όπου περιέχει υλικό με διαδραστικά παιχνίδια δωρεάν, ώστε να μαθαίνουν με απλό όμορφο και δημιουργικό τρόπο τη σωστή χρήση της τεχνολογίας, με θέματα σχετικά με τη ζωή των μαθητών όπως η ασφάλεια στο διαδίκτυο, τη διαδικτυακή επικοινωνία, τη δημιουργία ψηφιακού υλικού, μέσα από ήρωες που θα ταυτιστούν μαζί τους.
Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι η σωστή χρήση της Τεχνολογίας είναι εκεί να μας βοηθήσει για εκπαιδευτικούς σκοπούς , δεν πρέπει δηλαδή να ” ξεχνάμε ότι η τεχνολογία πρέπει να υπηρετεί την εκπαίδευση και όχι το αντίθετο” (Μητροπούλου, 2018).
Βιβλιογραφία:
European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Guidelines for teachers and educators on tackling disinformation and promoting digital literacy through education and training, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/28248
European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Final report of the Commission expert group on tackling disinformation and promoting digital literacy through education and training – Final report, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/283100
Μητροπούλου, Β. (2018). Ψηφιακός γραμματισμός στο μάθημα των Θρησκευτικών. Ζητήματα Διδακτικής των Θρησκευτικών, 2, 372-378. https://ejournals.lib.auth.gr/religionteaching/article/view/6900