Νέες τεχνολογίες και ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια στον 21ο αιώνα / Οι δεξιότητες του ψηφιακού πολίτη

Στον 21ο αιώνα, οι νέες τεχνολογίες έχουν φέρει βαθιές και ριζικές αλλαγές στην εκπαίδευση, επηρεάζοντας τον τρόπο μάθησης, διδασκαλίας, αλλά και τις δεξιότητες που καλούνται να αναπτύξουν οι μαθητές ως “ψηφιακοί πολίτες”. Πλέον οι νέοι μαθητές χρειάζεται να κατέχουν μια πληθώρα τεχνολογικών δεξιοτήτων (τεχνολογικός αλφαβητισμός) προκειμένου να μπορούν να ακολουθήσουν τα νέα δεδομένα της σύγχρονης εποχής, γεγονός που θα τους βοηθήσει όχι μόνο ως μαθητές και ως ενήλικες. Όταν όμως εκπαιδεύονται σωστά στην χρήση τους μπορούν να επικοινωνούν μέσω της τεχνολογίας, να σκέφτονται, να κρίνουν, να λύνουν προβλήματα, κ.α.( Ράλια και συν, 2018).

Στο σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον, οι πολίτες καλούνται να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να κινούνται και να συμμετέχουν αποτελεσματικά στη σημερινή ψηφιακή κοινωνία. Aρχικά, ο Ψηφιακός Γραμματισμός είναι πολύ σημαντικός. Αφορά την ικανότητα κατανόησης και χρήσης ψηφιακού περιεχομένου, την εξοικείωση με διάφορες ψηφιακές πλατφόρμες και την αξιολόγηση των τεχνολογικών εργαλείων. Επίσης, η επίλυση προβλημάτων και κρίσεων,  η ικανότητα δηλαδή χρήσης τεχνολογικών εργαλείων για την επίλυση σύνθετων προβλημάτων και την αποτελεσματική διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων. Ακόμη, εξίσου σημαντικό είναι η κριτική σκέψη και αξιολόγηση πληροφοριών, η ικανότητα να αξιολογούν την αξιοπιστία και ποιότητα των πληροφοριών που βρίσκουν στο διαδίκτυο. Επιπρόσθετα, η ασφάλεια και προστασία της ιδιωτικότητας, να κατανοούν τους κινδύνους που αφορούν την προσωπική ασφάλεια στο διαδίκτυο. Τέλος, η ηθική και η υπευθυνότητα στο Διαδίκτυο, η χρήση της τεχνολογίας να γίνεται με σεβασμό στους άλλους  (Van Laar et all, 2017).

Ένα παράδειγμα χρήσης τεχνολογίας από τη διδακτική μου εμπειρία είναι το παιχνίδι Kahoot! στο μάθημα Ιστορίας. Το Kahoot! είναι μια πλατφόρμα που επιτρέπει στους μαθητές να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς και κουίζ, καθιστώντας τη μάθηση πιο διαδραστική και ευχάριστη. Στο συγκεκριμένο μάθημα, οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τα ιστορικά γεγονότα που την περιβάλλουν. Το παιχνίδι ενίσχυσε τις ψηφιακές τους δεξιότητες, ενώ παράλληλα τους επέτρεψε να αναπτύξουν κριτική σκέψη, συνεργασία  και να μάθουν πώς να ανταγωνίζονται με σεβασμό και υπευθυνότητα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 Ράλια, Θ., Καραφωτιά, Μ. , Τζοβλά, Ε. (2018). Σχολείο και καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Επιστημονικό Εκπαιδευτικό περιοδικό “εκπ@ιδευτικός κύκλος”, Τόμος 6, Τεύχος 3.

Van Laar E., Deursen A. J.A.M., van Dijk J. A.G.M., de Haan J. (2017), The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577-588

share this recipe:
Facebook
Twitter
Pinterest